Рекомендації "Пріоритетні
напрямки особистісно –
компетентнісного навчання"
до
засідання
педагогічної
ради,
30.11.2016
р.
Особистісно – компетентнісного навчання
- навчання, що будується на визначенні, засвоєнні і демонстрації знань, умінь,
типів відносин і поведінки, які потрібні для
безпечної соціалізації; це вже не предметні, а ціннісні орієнтири
особистості.
-
сенс освіти - розвиток в учнів
здатності до самостійного вирішення проблем у різних видах і сферах діяльності,
використовуючи соціальний досвід, в який включено й їхній власний досвід;
-
зміст освіти - соціальний
досвід вирішення світоглядних, пізнавальних, політичних, моральних, комунікативних,
організаційних та інших проблем;
-
сенс організації навчально
- виховного процесу - створення оптимальних умов для формування в учнів
досвіду, необхідного для самостійного вирішення проблем, які і складають зміст
освіти;
-
оцінювання освітніх результатів - аналіз рівнів освіченості, які
досягнуті учнями на певному етапі навчання.
Традиційне та особистісно – компетентнісне навчання прагнуть розвинути в учня певні якості
особистості, сформувати систему цінностей, але є суттєві відмінності:
Ознаки для порівння
|
Традиційне навчання
|
Особистісно – компетентнісне навчання
|
Спрямованість на:
|
отримання учнями якомога більшого об’єму знань
|
уміння учнів вирішувати
проблеми різної складності, ґрунтуючись на наявних знаннях (цей підхід цінує
не знання, а здатність використовувати
їх)
|
Результат:
|
що нового дізнається учень в
школі
|
чому навчився учень
за період навчання в школі
|
Способи досягнення результату
|
шляхом придбання нових знань
|
отримання досвіду
при самостійному вирішенні проблем
|
Проблемність у навчанні
|
спосіб закріплення знань
|
сенс всієї
освітньої діяльності
|
Цілі особистісно – компетентісного навчання:
-
навчити вчитися (вибирати
потрібні джерела інформації, ставити цілі пізнавальної
діяльності, шукати і знаходити
найкращі способи досягнення поставлених цілей, організовувати діяльність, вміти
оцінювати отримані результати, співпрацювати з іншими учнями);
-
навчити знаходити вихід з ключових проблем сучасного
життя: політичних, екологічних, міжкультурних, тобто вірішувати аналітичні
проблеми;
-
навчити пояснювати існуючі явища дійсності, їх причини,
сутність, взаємозв'язки, використовуючи при цьому необхідний науковий апарат,
тобто вирішувати пізнавальні проблеми;
-
навчити вирішувати аксиологические проблеми, тобто
орієнтуватися у світі духовних цінностей, які відображають різні світогляди і
культури;
-
навчити шукати вихід з проблем, які пов'язані із
здійсненням певних соціальних ролей (громадянина, виборця, пацієнта, споживача,
члена сім'ї, організатора та ін.);
-
навчити вирішувати проблеми, які є загальними для різних
видів професійної та іншої діяльності (пошук та аналіз інформації, прийняття
рішень, організація спільної діяльності тощо);
-
навчити вирішувати проблеми, що стосуються професійного
вибору, а також підготовки до подальшого навчання в навчальних закладах.
Пріоритетні напрямки
особистісно – компетентісного навчання:
- основа освіти - базові
знання і відповідні їм уміння, навички та способи навчання, для досягнення чого
учням необхідно оволодіти основними інструментами вчення: листом, читанням,
математичної грамотністю;
- зміст сучасної
освіти - необхідні і дійсно важливі, а не другорядні знання, тобто орієнтація на
базові галузі науки академічного характеру;
- суть освітнього
процесу - створення різних ситуацій і підтримка дій, що призводять до формування
будь-якої компетенції.
ВИСНОВКИ:
особистісно –
компетентнісне навчання - довгий процес досліджень, осмислення, прийняття і
розробок адміністративно зважених і науково обґрунтованих рішень;
- для вдалої реалізації особистісно -
компетентнісного підходу необхідна опора на психолого-педагогічну теорію або
навіть комплекс теорій;
- при впровадженні особистісно -
компетентнісного підходу в освіту відбувається зміна всієї педагогічної
системи, здійснюється перехід до нового типу виховання і навчання, але головним
залишається гуманного
ставлення до кожної особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар